vrijdag 17 januari 2014

Ode aan de vrouw deel 1: Waarom schoonheid vanbinnen zit

This one is for all the amazing ladies out there! Eerst en vooral wil ik even vermelden dat ik schrijf vanuit mijn eigen ervaring en overtuiging, dat zal niet automatisch voor iedereen opgaan, maar de reden dat ik het doe is omdat ik zelf heel veel leer van mensen die hun stem laten horen op het internet en hun eigen ervaringen met de wereld delen. Dus leer uit mijn fouten en haal eruit wat van waarde zou kunnen zijn voor jou, niet meer en niet minder.

WAAROM SCHOONHEID VANBINNEN ZIT

Wat is schoonheid? Ons concept van schoonheid als vrouw wordt al op een heel jonge leeftijd beïnvloedt door de overtuigingen van onze moeder en directe omgeving. Niet iedere vrouw zal dus op zo een negatieve voet gestart zijn met zichzelf als ik, maar dit is mijn verhaal: één van de eerste dingen die ik leerde over schoonheid van mijn  moeder was "wie mooi wil zijn moet pijn (kunnen) lijden". (I don't blame her by the way, I blame Sovjet Russia!) Dit impliceert al van in het prille begin dat we niet mooi zijn zoals we zijn en dat we om wel mooi te zijn "pijn" moeten lijden, en dit zonder te klagen. Wat een vreselijke les om te leren als jong meisje. Verder word je als jong meisje gebombardeerd (nog veel meer nu dan in mijn tijd) met onrealistische schoonheidsidealen in de media. Mijn ouders waren bijzonder perfectionistisch op vlak van gewicht, beiden hadden een zekere openlijke grudge tegenover de zwangerschapskilootjes van mijn moeder die helemaal niet meer zijn weggegaan, niet moeilijk want het algemene schoonheidsideaal in Oekraïne op vlak van figuur gaat naar barbie op - een paar kilootjes meer en je wordt al een vette koe genoemd. Dus geen goed voorbeeld gekregen daar...
Dit resulteerde in een constante oorlog met mijn lichaam tijdens mijn adolescentie. Ik voelde mij heel de tijd te dik (terwijl ik BMI 19 had!) en deed doorlopend aan jojo diëten vanaf mijn 14 jaar ofzo. Nog net geen boulimie. Wel een liefde-haatrelatie ontwikkeld met eten en een gewoonte gemaakt van emotioneel eten (bepaalde dingen eten om jezelf te troosten, iets wat veel vrouwen doen).



Verder was er "doen alsof we geboren zijn zonder lichaamsbeharing", waarbij je onder andere geconfronteerd wordt met sadistische methodes als waxen en epileren! (de brazillian wax lijkt mij het ultieme toppunt van de stelling "wie mooi wil zijn moet pijn lijden" hehe)
Ik voelde dus mij over het algemeen een bosaap als er haar op mijn benen stond. Tot op de dag van vandaag heb ik het moeilijk om mij sexy te voelen mits niets onthaard, ik denk dat ik helemaal niet de enigste ben op dat vlak... Heel slim gevonden hoor - overtuig een persoon ervan dat aspecten van zijn natuurlijke uiterlijk weerzinwekkend zijn en voila - je hebt een consument gecreëerd voor het leven. Maar deze (als je er over nadenkt echt absurde) mythe dat vrouwen geen haar hebben behalve op hun hoofd zit er zo diep in gebakken in onze samenleving dat we momenteel enkel maar jaloers kunnen zijn op de mannen die sociaal aanvaardbaar zijn zoals ze uit hun bed rollen. Hoewel daar tegenwoordig ook al verandering in komt, ik ken alvast mannen die meer dan 10 verschillende producten in hun badkamer hebben staan, hun arm en borsthaar scheren en naar de zonnebank gaan. Niemand is immuun voor de beauty hype! Eeuwige schoonheid en jeugd voor iedereen!
Make up is ook weer zo iets dubbel. Ik vind het zeer verontrustend om te zien hoe jonge meisjes van 15jaar hun morning routine posten op youtube en je dan te zien krijgt hoe ze uren voor de spiegel spenderen voordat ze naar school gaan om er zo perfect mogelijk uit te zien, alsof ze gaan poseren voor de cover van de flair.

'Why women do the beauty routines they do'

Ik had als vele pubermeisjes (en jongens) een hekel aan mijn huid, jeugdpuistjes is iets hormonaal, maar je helpt je huid zeker niet door regelmatige vreetbuien van chocolade en koeken. Ik had daarnaast last van een vreselijk droge huid, zeker in de winter.
Ik deed nochtans alles wat van een goede burger verwacht wordt op vlak van dagelijkse lichaamsverzorging en alles volgens het boekske: elke dag douchen (shampoo, conditioner, douchegel, aparte intieme "zeep"), hydraterende bodylotions om droge huid tegen te gaan maar dat maakte het alleen plakkerig, voor het gezicht de algemene routine van reinigingsmelk, tonic en  dan crème(dag of nacht) en daarbovenop de gebruikelijke lagen make up: foundation, conceiler en poeder enja al derest (oogschaduw, eyeliner, mascara, blush, van die vreselijke plaklipgloss) Soit de hele kermiswinkel dus. Om al te zwijgen over de kosten van dit alles. (Lees ook dit artikel: "This is how much it costs to own a vagina" lachen toch? Tenzij je er toevallig één hebt dan...)
Om een conclusie te trekken uit dit alles: zag ik er mooier uit? Niet bepaald. Voelde ik mij mooi? Verre van.

Voorbeeld van onrealistische schoonheidsidealen in de media...

Nu ben ik 26 jaar and I have come a long way baby! De voorbije paar jaar hard gewerkt aan mijn relatie met mezelf en met mijn lichaam en nu pas begint dit vruchten af te werpen. Dus waarom zit schoonheid vanbinnen, letterlijk en figuurlijk?



Laten we terugkeren naar die eerste vraag - wat is schoonheid? Wat ik door mijn ervaringen heb geleerd is dat echte schoonheid feitelijk niets anders is dan een combinatie van gezondheid en een gezond vertrouwen in zichzelf dat naar buiten straalt.
Iets wat in onze maatschappij allebei problematisch wordt aangezien onze "normale" voeding heel onnatuurlijk en zelfs schadelijk voor ons blijkt te zijn (zie voorgaande posts) wat ervoor zorgt dat we niet optimaal gezond zijn en er dus ook zo zullen uitzien en op vlak van zelfvertrouwen haperen de meeste vrouwen in onze maatschappij, waarvan mijn adopteren van de overtuigingen van mijn ouders en omgeving maar één voorbeeld is, elk verhaal is uniek. Maar ik denk dat veel vrouwen zich afgesneden voelen van deze inherente innerlijke schoonheid die we allemaal in ons hebben en zich noodgedwongen moeten behelpen met uiterlijke lapmiddeltjes die verdoezelen in schaamte in plaats van extra in de verf te zetten de troeven die we al van nature hebben.
Dus schoonheid komt van binnenuit in de letterlijke zin door de fundament van een natuurlijke evenwichtige voeding ( ja daar ben ik weer met mijn voeding! voeding voeding voeding! :)) Dit is enkel mogelijk vanuit een liefdevolle benadering van jouw lichaam met de bedoeling het zo optimaal mogelijk te voeden, niet vanuit de bedoeling om X-aantal kg te verliezen. Als fervente ex-diëter kan ik vertellen dat diëten niet werkt, wat wel werkt is jouw voedingspatroon definitief herzien, jouw emotionele gehechtheid aan voedingsmiddelen die slecht voor je zijn doorwerken en genezen en jouw lichaam de beweging gunnen die het nodig heeft. Zo simpel en oneindig gecompliceerd is het! Een gezonde voeding betekent een gezond lichaam betekent een mooi lichaam!



Om mijn persoonlijke voorbeeld verder te zetten, voor mij betekende het:
  • ik heb mijn perfecte gezonde vorm en gewicht bereikt door goed voor mijn lichaam te zorgen - dus zonder mezelf te ontzien en zonder "pijn te hoeven lijden"
  • ik heb geen droge huid meer, zelfs niet in de winter, ik hoef zelfs geen natuurlijke hydratatie te gebruiken (waarover later meer) dit komt door het hoge watergehalte en goede kwaliteit van vet in mijn voeding  
  • mijn huid ziet er vanzelf goed uit, zonder lagen make up
  • ik stink niet :p ik hoef met andere woorden geen geuren te verdoezelen met synthetische geuren
  • gezonde haren en nagels
Om enkele andere voorbeelden te geven:
  1. Welke vrouw wil er niet zo (goed) uitzien als ze 70 is?


   2. Huid transformatie 



  3. Voorbeelden van enkele lichaamstransformaties (zowel mannen als vrouwen)



  4. Je hebt mensen die zichzelf genezen van diabetes, van kanker, van depressie, the list goes on and on, go search the internet if you want more...

Schoonheid komt van binnenuit in de figuurlijke zin door onze overtuigingen omtrent schoonheid. Onze overtuigingen zijn vaak niet van onszelf en botsen daarom met onze persoonlijke waarheid en zorgen voor veel wrijving en lijden (negatief zelfbeeld). Onze overtuigingen zijn namelijk ook de basis van ons gedrag, daarom dat het zo cruciaal is om bewust te worden van de vaak onbewuste overtuigingen die ons leven stiekem kunnen sturen. Als je ervan overtuigd bent dat je niet mooi bent zoals je bent zul je jezelf denk ik nooit als "mooi" kunnen zien zelfs niet in vol ornaat aan make up en haartooi. Wat een vrouw in mijn ogen echt onweerstaanbaar kan maken is haar weten dat ze mooi is, als ze niet bedelt om goedkeuring van iemand anders maar gewoon haar natuurlijke vrouwelijke essentie dat o.a. schoonheid is naar buiten laat stralen. Dit is uitstraling en dit kan enkel bereikt worden door vrede te sluiten met jezelf en jouw lichaam niet meer te pushen om andermans schoonheidsidealen tegemoet te komen...



Dus dit was de inleiding van mijn ode aan de vrouw! :) Vrouwen zijn van nature uit prachtige en mysterieuze wezens. Maar vrouwen hebben in de geschiedenis van de mensheid veel onderdrukking gekend, zowel materieel als intellectueel als spiritueel, het wordt dus eens hoog tijd om onze essentie in ere te herstellen.
Daarom heb ik besloten om met jullie al mijn tips & tricks te delen die ik tot nu toe in mijn zoektocht naar "natuurlijk vrouw-zijn" ben tegengekomen. Van natuurlijke lichaamsverzorging, tot natuurlijke kuisproducten, alternatieven voor hygiëne tijdens de menstruatie en iets waar ik heel enthousiast over ben op dit moment: natuurlijke vorm van anticonceptie. (Bye bye synthetische hormonenpil! :))
Stay tuned voor receptjes en geniale nieuwe uitvindingen!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten